ponedjeljak, 24. studenoga 2014.

Društvena odgovornost poduzeća ili Corporate Social Reponsibility (CSR)

Društvena odgovornost poduzeća ili Corporate Social Reponsibility (CSR) po definiciji Europske unije se odnosi na preuzimanje odgovornosti za utjecaj na društvo, tj.  Europsko vijeće potiče poduzeća da postave određene procese unutar poduzeća koji će integrirati društvena, ekološka, etička i osnovna ljudska prava te zabrinutost potrošača u njihov poslovni model i kao strategiju u uskoj suradnji sa dioničarima.

Postavlja se doduše pitanje da li je CSR marketinški trik, da li je možda samo trend ili je to nešto stvarno i potrebno? Kada govorio o marketinškom triku, CSR je vrlo dobar alat za takve poduhvate no primjerice prof. Olivier Delbard navodi kako je vrlo opasno i rizično za poduzeća ne činiti ono što govore da čine te pritom CSR mora postati nešto stvarno i od strateške važnosti za poduzeće.

Također navodi Coca-Colu koja nije na glasu kao „zeleno“ poduzeće i koja je bila gotovo prisiljena poslužiti se CSR-om iz razloga što su shvatili koliko vode je potrebno u njihovoj proizvodnji i kako takva situacija nije dugo održiva, drugim riječima, shvatili su kako će uz postojeću strategiju određena tržišta postati ugrožena.

Dok sa druge strane imamo primjerice poduzeće Target iz SAD-a koje svake godine 5% profita daje društvu što je otprilike oko 4 milijuna dolara tjedno, no uz novac Target „donira“ i vrijeme, resurse,talente kroz područja poput edukacije, održivosti i zdravlja društva i zaposlenika.

Uz CSR se veže i jedan negativan pojam tzv. „self liscensing“ koja znači da će ljudi pozitivnim moralnim djelovanjem danas podsvjesno se manje brinuti i opterećivati nemoralnostima u budućnosti. Te se tako u jednom istraživanju (Wong&Ormiston) navodi da u svakih 5 CSR podhvata poduzeća se javlja jedan CSiR tj. društvena neodgovornost poduzeća.

Zanima nas što Vi kao čitatelji mislite o CSR-u te da li smatrate da ako je CSR implementiran kao strategija u poduzeće i ako se strogo kontrolira, ali ako je izvorni cilj bio marketing putem CSR-a, da li svejedno može donijeti pozitivne učinke u zajednici, tj. svojoj radnoj okolini?

Broj komentara: 5:

  1. Po mome misljenju moze doprinijeti pozitivnim ucincima u zajednici, barem po ovome sto pise, s obzirom da nisam strucnjak na polju. Smatram da, bez obzira na motiv, CSR moze biti dobra stvar ako je tvrtka voljna uloziti odredenu kolicinu truda u pozitivni razvoj istoga, poput Targeta :)

    OdgovoriIzbriši
  2. Društveno odgovorno poslovanje dio je poslovanja suvremenog društva i poduzeća koja najbrže prihvate tu činjenicu bit će konkurentni na sve turbulentnijem tržištu. Dobro je da je tako jer je društvena odgovornost poduzeća važna komponenta dobre poslovne prakse gdje se vrlo pažljivo usklađuju interesi svih strana te se rezultati definiraju kao ravnoteža između ekonomskih, socijalnih i ekoloških očekivanja koja su rezultat etičkih odluka poduzeća. Samo ona poduzeća koja se ponašaju odgovorno su uspješna poduzeća koja su kao takva valorizirana od strane svih dionika o kojima ovise, u suprotnom javnost odbacuje one koji ne posluju etično odnosno one koji posluju na tržištu s nepovjerenjem. Bio to prikriveni marketing ili ne, društveno odgovorno poslovanje poduzeća je nezaobilazni dio poslovanja na suvremenom tržištu.

    OdgovoriIzbriši
  3. Mislim da poduzeća moraju poslovati, razmišljati i investirati u duhu društveno odgovornog poslovanja jer samo pričanje i promocija nečega što ne rade, ne samo da im neće pomoći, nego će im i štetiti.

    OdgovoriIzbriši
  4. Iako u suštini inicijalni motiv nije važan jer svako dobro djelo se računa, važno je da je društvena odgovornost duboko usađena u vrijednosti poduzeća zbog konzistentnosti pozitivnog djelovanja kako prema eksternim dionicima tako i prema vlastitim zaposlenicima. Takav stav koji se odražava u dugoročnom djelovanju sasvim sigurno će prepoznati i potrošaći u krajnjoj liniji te će učinak biti pozitivniji od jednokratnih akcija koje često javnost percipira kao marketinške trikove :)

    OdgovoriIzbriši